יום רביעי, 15 באפריל 2009

האדם הנבון יוצר אומנות

יצירה הנעשית על ידי אדם המודע למעשיו מוסרת מסר לדורות הבאים. יצירה כזאת תובן על ידי שכלם או רגשותיהם של אנשים רגישים. פסל שראיתי ביוון, העביר אלי רגש חזק: "הרכב מדלפוי", נער בעל תווי פנים עשויים על פי כללים מתמטיים כפי שהיה מקובל ביוון הקלאסית. הפסל משמש לי כדוגמה ליצירה שמעבירה משהו מיוחד לחלק הרגשי של האדם.






פסל ברונזה "הרכב מדלפוי" שנמצא בדלפי ביוון, למעלה הפסל במלואו, למטה פרט (לקוח מויקיפדיה, באדיבות Hajor)


(התמונה לקוחה מויקיפדיה)


לעומתו פסל הספינקס המתרומם בגיזה שבמצרים משדר, לפי דעתי, מסר המיועד לאינטלקט. הפסל עשוי ראש אדם מעל גוף אריה רובץ. האם אני יכול לנחש את מטרתו של מתכנן הפסל? עולה בדעתי שהפסל התכוון להעביר רעיון: היה בעל כוח ואומץ לב כאריה, בצע תפקידך בשקט ובחוכמה. בין אם הבחנתי נכונה ובין אם לאו, העובדה היא שכל המסתכל בספינקס לא יכול להתעלם מנוכחותו ולשכוח את החידה הצפונה בו ובפירמידה מאחוריו.


ספינקס מאתיקה, יוון 530 לפנה"ס באדיבות Rosemaniakos from Bejing , ויקיפדיה


פסלים וציורי ספינקס שונים מופיעים בתרבויות מאוחרות יותר, כמו למשל פרסקו על גבי קיר בארמון שנחפר בקנוסוס באי כרתים.
הפרסקו מראה גוף אריה עם ראש ציפור, מהו המסר בציור זה?. אולי הכוונה היא רק קישוט לחדרו של מלך?


באדיבות Paginazero מויקיפדיה

באימפריה האשורית דמות מקבילה לספינקס בשם שידו למסו הפסל הוצב בכניסה לארמונות, תפקידו לשמור על המלך נגד רוחות רעות וכאוס. הוא מורכב מגוף של פר מכונף, כנפי נשר וראש אדם הבא לציין את המלך. על ראשו כתר ובו קרניים.

Assyrian Sedu Lamassu, at the Oriental Institute Museum at the University of Chicago 
באדיבות Trjames מויקיפדיה


גם בתרבות ההודית נמצא ספינקס בעלת גוף של אריה עם ראש אדם. הפסלים הוקמו בכניסה למקדשים כפי שמוסר לנו רג'א דיקשיטאר בבלוג שלו.



ספינקס מהודו (לקוח מויקיפדיה, באדיבות Rajadeekshitar) 
Shri Varadaraja Perumal temple in Tribhuvana, India

בארמון אחאב בשומרון נמצא הספינקס מגולף על פיסת שנהב בצורת פר עם כנפיים וראש אדם. השנהב קישט רהיט בארמון המלך. הגילוף נמצא במוזיאון ישראל.

ספיקס מכונף נחרט בחותם מזמנה של הממלכה הישראלית. החותם נושא אותיות עבריות, כנראה חלק מהשם איזבל, אשתו של אחאב. על זיהוי השם איזבל קיים וויכוח בין החוקרים, אך ברור שדמות ספינקס היתה קישוט מקובל .באותו זמן.

דמות הספינקס, בשינויים מסוימים, ממשיכה להופיע בהודו בזמנים מודרניים. בבלוקיסטן נמצא פסל שנבנה במאה ה 19 על ידי הבריטים לזכר חיילים שנפלו במלחמה אנגלו-אפגנית.
הפסל נמצא בפתח בית קברות נוצרי שעדין קיים. המקומיים פחדו ממנו וראו בו דמון הבולע כל העובר בלילה לבדו. לדאבון הלב הפסל נהרס על ידי דתיים קיצוניים כתגובה להרס מסגד בברי בהודו בשנת 1980.

פסל אריה מכונף מככר סנט מרק בונציה באדיבות krossbow מפליקר

הספינקס ממשיך ללוות את תרבותנו כמעט עד ימינו. העומד ברחוב יפו מול בנין ג'נראלי אם ירים את עיניו יראה מעל למבנה פסל של אריה מכונף בעל פרצוף המזכיר אדם. הפסל הוא סמלה של העיר ונציה באיטליה. הסמל המקורי נמצא מעל כניסת הבסיליקה של מרק הקדוש בונציה Basilica saint marc)) . ב1848 חברת הביטוח ג'נראלי אימצה את הסמל כסמלה של החברה. וכך הגיע להתנוסס מעל המבנה שהחברה בנתה בירושלים.

סמלים מלווים אותנו לאורך כל דרך התפתחות התרבות. קשה לפענח את מהות סמל הספינקס. בעיני רבים היא חידה. בעיניי היא מסר מן העבר שנמסר לנו על מנת שנתבונן בעצמנו, בסובבים אותנו ובעולם.

אין תגובות: